Startsida   Introduktion   Vad är Scientologi?   Böcker   Artiklar   Dianetik   Gratis Personlighetstest 
Vad är Scientologi?
HuvudmenyHemKontaktNyheterbokhandelOrdlistalänkar

Förord
Scientologin: Dess bakgrund och ursprung
Scientologins: principer och tillämpning
Scientologins tjänster
Kaplan- och pastorstjänster samt Scientologins etik- och rättssystem
Scientologins effektivitet
Scientologi-kyrkorna och deras versamhet
Samhällsinsatser
Sociala Reformer
World Institute of Scientology Enterprises (WISE)
Samhällsförbättrande verksamhet
Fakta om Scientologin och dess expansion
En katekes för Scientologin
L. Ron Hubbard
DIANETIKENS OCH SCIENTOLOGINS AXIOM

Logik 6 Absoluta ting är ouppnåeliga.

Logik 7 Gradientskalor är nödvändiga för bedömning av problem och deras data.

Det följande är verktyget i oändlighetsvärd logik: Absoluta ting är ouppnåeliga. Termer som bra och dåligt, levande och död, rätt och fel, används i samband med gradientskalor. På skalan över rätt och fel är allting ovanför noll eller mittpunkten mer och mer rätt och går mot oändlig “rätthet”. Allting nedanför mittpunkten är mer och mer fel och går mot oändlig “felhet”. Allt som hjälper överlevaren att överleva betraktas som rätt för överlevaren. Allt som ur överlevarens synpunkt hindrar överlevnad kan betraktas som fel för överlevaren. Ju mer en sak bistår överlevnad, desto mer kan den betraktas som rätt för överlevaren, och ju mer en sak eller handling hindrar överlevnad, desto mer fel är den från synpunkten hos den som vill överleva.

FÖLJDSATS: Ett datum, vilket som helst, äger bara relativ sanning.

FÖLJDSATS: Sanning är relativ i förhållande till omgivningar, erfarenhet och sanning.

Logik 8 Ett datum kan bara bedömas genom ett datum av jämförbar storleksordning.


Föregående Nästa
 

| Hem | Länkar | Ordlista | Bokhandel | E-mail | Undersökning |
| Scientology |
| Scientology (Italiano) | Scientology (Deutsch) | Scientologie (Français) | Cienciología (Español) |
© 2001-2003 Den internationella Scientologi-kyrkan. Alla Rättigheter Förbehållna.

För varumärkesinformation