Startsida   Introduktion   Vad är Scientologi?   Böcker   Artiklar   Dianetik   Gratis Personlighetstest 
Vad är Scientologi?
HuvudmenyHemKontaktNyheterbokhandelOrdlistalänkar

Förord
Scientologin: Dess bakgrund och ursprung
Scientologins: principer och tillämpning
Scientologins tjänster
Kaplan- och pastorstjänster samt Scientologins etik- och rättssystem
Scientologins effektivitet
Scientologi-kyrkorna och deras versamhet
Samhällsinsatser
Sociala Reformer
World Institute of Scientology Enterprises (WISE)
Samhällsförbättrande verksamhet
Fakta om Scientologin och dess expansion
En katekes för Scientologin
L. Ron Hubbard
SVAR PÅ VANLIGA FRÅGOR

Vad är Scientologi-korset?

Det är ett åttaarmat kors som representerar livets åtta beståndsdelar eller dynamiska krafter, genom vilka varje person strävar efter att överleva. Dessa delar är: drivkraften att överleva som sig själv, som en individ; drivkraften att överleva genom kreativitet, vilket inbegriper familjeenheten och fostrandet av barn; drivkraften att överleva genom en grupp individer eller som en grupp; drivkraften att överleva genom hela mänskligheten och som hela mänskligheten; drivkraften att överleva som livsformer och med hjälp av livsformer, såsom djur, fåglar, insekter, fiskar och växter; drivkraften för det fysiska universums överlevnad, att överleva som det fysiska universum och med hjälp av det fysiska universum och alla dess beståndsdelar; drivkraften att överleva som andliga varelser, eller livets egen drivkraft att överleva; drivkraften att existera som oändlighet. Scientologi-korset symboliserar förmågan att kunna leva lyckligt med avseende på vart och ett av dessa områden av tillvaron.

Det kan vara av intresse att veta att korset som symbol är äldre än kristendomen.

Föregående Nästa
 

| Hem | Länkar | Ordlista | Bokhandel | E-mail | Undersökning |
| Scientology |
| Scientology (Italiano) | Scientology (Deutsch) | Scientologie (Français) | Cienciología (Español) |
© 2001-2003 Den internationella Scientologi-kyrkan. Alla Rättigheter Förbehållna.

För varumärkesinformation