|
STUDIETEKNOLOGI: EFFEKTIV INLÄRNING OCH UTBILDNING
Ökning i läsförmåga efter tillämpning av L. Ron Hubbards studieteknologi
I ett projekt som genomfördes i Londonförorten Brixton lät man elever i åldrarna 8-13 år genomgå en speciellt sammanställd läskurs baserad på L. Ron Hubbards studieteknologi. Kursen var inriktad på att finna missförstådda ord i de ämnen som eleverna läste för tillfället. Varje elev lade ner 8-10 timmar, under en tiodagarsperiod, på att komma igenom denna kurs. Genom diagnostiska prov i läsförståelse kunde man hos de elever som hade deltagit i kursen konstatera en genomsnittlig förbättring av läsförmågan motsvarande 1,3 skolår. Under samma tidsperiod, i en kontrollgrupp med elever som inte hade genomgått kursen, sjönk faktiskt läsförmågan något de uppvisade en genomsnittlig försämring motsvarande 0,03 läsår, vilket kunde tillskrivas missförstådda ord.
|